Will & Way blogi

ESRS-briiffi: kiistaa kokorajoista, tutkinta käyntiin

Kirjoittanut Kaisa Hernberg | 26.5.2025 8:04:39

On jälleen aika vilkaista, mitä EU:n päätöksentekoprosesseissa on tapahtunut yritysvastuulainsäädäntöön liittyen. Ja voi pojat, Brysselissä onkin jälleen oltu vauhdissa.

1. Ranskan presidentti Emmanuel Macron loihe lausumaan, että hänenkin mielestään yritysvastuudirektiivin (CSDDD) voisi perua kokonaan. Samalla kannallahan on myös Saksan liittokansleri Merz. Ei liene sattumaa, että kummassakin maassa on voimakas äärioikeistopuolue, joka vastustaa kiivaasti kaikkea vastuullisuussääntelyä.

Macronin ulostulo ei kuitenkaan saanut innostunutta vastaanottoa. Perjantaina EU-maiden neuvoston COREPER-tapaamisessa muun muassa Tanska ilmoitti, ettei kannata yritysvastuudirektiivin kaatamista. Myös useat mepit, joukossa myös Macronin oman puolueen edustajia, pitivät ajatusta huonona.

2. EU:n oikeusasiamies päätti ottaa tutkittavaksi kansalaisjärjestöjen kantelun EU-komission menettelystä Omnibus I -lakiesityksen valmistelussa. Kuten aiemmassa postauksessa totesin, tällä ei välttämättä ole merkittäviä käytännön vaikutuksia, koska tutkinta todennäköisesti valmistuu vasta paljon sen jälkeen, kun Omnibus I on käsitelty loppuun. Mutta tutkinta on kuitenkin tärkeä signaali komission suuntaan, että ihan miten tahansa ei EU:ssa voi lakeja säädellä.

3. Komissio on luonnostellut delegoidun säädöksen, jolla pidennetään ns. 1. ESRS-aallossa raportoivien yritysten tiettyjen raportointivelvoitteiden siirtymäaikoja erityisesti alle 750 henkeä työllistävien yritysten osalta. Delegoidun säädöksen käsittelyprosessi on huomattavasti kevyempi kuin asetusten tai direktiivien, joten säädös tullee voimaan piakkoin. Säädöksen tarkoituksena on antaa yrityksille hengähdysaikaa sillä välin, kun ESRS-standardeja uudistetaan.

4. EU:n jäsenmaiden neuvosto julkaisi perjantaina mietintöesityksen Omnibus I -pakettiin liittyen. Neuvoston puheenjohtajisto esittää muun muassa, että neuvosto kannattaisi esitystä kestävyysraportointivelvoitteen alarajan nostosta 1000 työntekijään. Kaikilta osin mietintöesitys ei peesaile komissiota, sillä esimerkiksi yritysvastuudirektiivin huolellisuusvelvoitteen rajaaminen ainoastaan suoriin liikekumppaneihin (ns. tier 1) ei saa kannatusta.

Omnibus-käänteiden ohella Brysselin suunnalta kuuluu myös mm. huhuja viherväittämädirektiivin (Green Claims) loppuneuvottelujen lykkäämisestä. Europarlamentti päätti puoltaa EU:n hiilitullimekanismin (CBAM) velvoittavuuden rajaamista. Euroopan Neuvosto (eri kuin EU-jäsenmaiden neuvosto) puolestaan allekirjoitti sopimuksen ympäristön suojelusta rikoslainsäädännöllä. Kyseessä on maailman ensimmäinen kansainvälinen sopimus tästä aiheesta. Jotain hyvääkin siis sentään.

Hiki tulee näitä seuratessa. Kovasti toivon, ettei sääntelynpurkuinnostuksessa päädytä peruuttamaan niin kauas taaksepäin, että päädytään huonompaan tilanteeseen kuin ennen edellistä europarlamenttikautta.