Will & Way blogi

Viherpesu-uutisia maailmalta

Kirjoittanut Kaisa Hernberg | 24.11.2025 8:57:00

Viime aikoina on taasen tapahtunut paljon viherpesurintamalla:

Suuret öljy-yhtiöt liioittelevat reippaasti sitoutumistaan vihreään siirtymään. Universitat Autònoma de Barcelonan tuoreen tutkimuksen mukaan maailman 250 suurinta öljy- ja kaasuyhtiötä on mukana vain 1,42 prosentissa maailman uusiutuvan energian hankkeista. Vain viidenneksellä näistä yhtiöistä ylipäätään on uusiutuvan energian hankkeita, ja hankkeiden osuus on vain 0,1 prosenttia niiden kokonaisenergiantuotannosta.

Isossa-Britanniassa tutkittiin, miten hyvin lähes 9 000 tuotteen markkinointi on linjassa paikallisen viherpesusääntelyn kanssa. Tuotteista 22 prosentin markkinoinnissa käytettiin ympäristöväitteitä, ja peräti 62 prosenttia ympäristöväitteitä käyttäneistä tuotteista rikkoi sääntöjä. Yllä löytyy linkki juttuun, jossa on analysoitu muutamia väitteitä. UK:n sääntely on varsin hyvin linjassa EU:n vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivin kanssa, joten tapaukset ovat kiinnostavia meikäläisestäkin näkökulmasta.

USA:ssa lihatuotteita valmistava Tyson Foods on sopinut oikeusjutun, jossa sitä syytettiin harhaanjohtavien ympäristöväitteiden käytöstä. Yhtiö on antanut ymmärtää naudanlihatuotteidensa olevan "ilmastofiksuja", mutta syytteen mukaan yhtiöllä ei ole uskottavaa päästövähennyssuunnitelmaa. Yhtiö sitoutui luopumaan tällaisten väitteiden esittämisestä.

USA:ssa osavaltioiden syyttäjät ovat tarttuneet teknologiayhtiöiden väitteisiin, joiden mukaan ne käyttävät "100 % uusiutuvaa energiaa". Syyttäjät katsovat, että väitteet harhaanjohtavat kuluttajia, koska ne perustuvat uusiutuvan energian sertifikaattien käyttöön. Erikoista kyllä, syyttäjiä ilmeisesti huolestuttaa eniten, että teknologiayhtiöt toiminnallaan "painostavat energiayhtiöitä luopumaan hiilivoimaloista ennenaikaisesti". Sertifikaatteihin liittyvät läytännöt puhuttavat maailmalla laajemminkin, mutta yleensä siitä syystä, että niiden katsotaan hidastavan siirtymää fossiilienergiasta uusiutuvaan.

21 eurooppalaista lentoyhtiötä on sitoutunut luopumaan harhaanjohtavien ympäristöväitteiden käytöstä markkinoinnissaan. Lentoyhtiöt muun muassa lupaavat jatkossa olla väittämättä, että lennon päästöt voisi neutraloida ostamalla päästökompensaatiota tai maksamalla lisämaksun vähempipäästöisestä polttoaineesta.

Tiesithän, että Suomenkin lainsäädäntöön on tulossa ensi vuonna uusia, entistä tiukempia sääntöjä liittyen ympäristöväitteiden käyttöön kuluttajamarkkinoinnissa? Helppo tapa saada kiinni tulevista muutoksista on opiskella Näin vältät viherpesun -verkkokurssi

Kuva: Erik Witsoe / Unsplash