Will & Way blogi

Viherpesu vastatuulessa maaillmalla

Kirjoittanut Kaisa Hernberg | 9.6.2025 11:01:18

Viherpesu eli kuluttajien harhaanjohtaminen ympäristöväitteillä on vastatuulessa sekä EU:ssa että muualla maailmalla. Tässä muutamia tuoreita tapauksia:

1. Euroopan rahoitusmarkkinavalvojan tiukentuneet säännöt ovat johtaneet siihen, että lukuisat pankit ja rahastoyhtiöt ovat poistaneet rahastojen nimistä ympäristöön ja vastuullisuuteen liittyviä sanoja. Tähän mennessä rahastoihin sijoittavan kuluttajan on ollut hyvin vaikeaa arvioida "vastuulliseksi" markkinoidun sijoitusrahaston vastuullisuuden tasoa. Sijoittajien kannattaa edelleen olla tarkkana, sillä esimerkiksi "siirtymä"-termiä saa uusienkin sääntöjen mukaan käyttää, vaikka rahaston salkussa olisi fossiiliyhtiöiden osakkeita.

2. UK:ssa on käynnistymässä uraauurtava oikeusjuttu. Entinen työntekijä on haastanut suuren mainostoimiston työtuomioistuimeen muun muassa työsyrjinnästä. Työntekijän mukaan hänet savustettiin ulos yrityksestä sen jälkeen, kun hän oli kyseenalaistanut suuren asiakkaan vastuullisuuskampanjan paikkansapitävyyden.

3. Washington DC:ssä oikeusjuttu suuria öljy-yhtiöitä vastaan saa jatkua, kun paikallinen tuomioistuin epäsi yhtiöiden hylkäyskanteet. DC:n oikeusministeri nosti jo vuosia sitten syytteen öljy-yhtiöitä vastaan sillä perusteella, että yhtiöt olivat systemaattisesti johtaneet kuluttajia harhaan ilmastonmuutoksesta ja fossiilisten polttoaineiden vaikutuksesta ilmaston lämpenemiseen.

4. Tanskassa Greenpeace on tehnyt viranomaisille valituksen meijeriyhtiö Arlasta. Valituksen mukaan Arla on syyllistynyt systemaattiseen viherpesuun julkaisemalla harhaanjohtavaa tietoa hiilijalanjäljestään. Greenpeacen mukaan Arla rikkoo sekä Tanskan että Ruotsin rahoitusmarkkinasääntelyä.

5. Ranskassa ympäristöjärjestöt ovat haastaneet öljy-yhtiö TotalEnergien oikeuteen ilmastotekojensa liioittelusta. Yhtiö on antanut ymmärtää voivansa saavuttaa hiilineutraaliuden samalla kun jatkaa öljyn ja maakaasun tuotantoa.

6. UK:ssa mainostamista valvova viranomainen on kieltänyt kahta kahviyhtiötä mainostamasta kahvikapseleitaan kompostoituvina, sillä kapselit eivät maadu kotikompostissa.

Vastaavanlaisia uutisia tulee aika lailla joka viikko. Yritysten onkin hyvä nyt ottaa omat ympäristöväitteensä tarkempaan tarkasteluun.

Onko ympäristövastuullisuus teidän yrityksellenne tärkeä myyntivaltti? Tiesithän, että Suomessa lainsäädäntö on tiukentumassa? Lue lisää, päivitä tietosi verkkokoulutuksessa tai ota yhteyttä, niin huolehditaan, että vastuullisuusviestintänne on lain mukaista.