Siirry sisältöön

Kuluttajat eivät usko yritysten ympäristöväitteitä

Kuluttajien luottamus yritysten ympäristöväitteisiin on laskussa globaalisti. Näin kertoo Capgemini Research Instituten tuore raportti, jossa käydään läpi vastuullisuuteen liittyviä trendejä.

Raportin mukaan 62 prosenttia kuluttajista uskoo yritysten harjoittavan viherpesua eli esittävän markkinoinnissaan harhaanjohtavia ympäristöväitteitä. Kuluttajien luottamus on rapautunut nopeasti, sillä kaksi vuotta sitten vain kolmasosa kuluttajista ajatteli tällä tavalla.

Mistä moinen epäluulon kasvu? Raportti ei sitä kerro, mutta oma arvioni on, että taustalla on useampia tekijöitä:

1) Sekä EU:ssa että muualla maailmassa on tiukennettu sääntelyä, ja viranomaiset ovat ottaneet yritysten ympäristöväitteet tarkempaan syyniin.

2) Kansalaisjärjestöt ovat aktivoituneet viherpesun esiintuomisessa ja myös panneet vireille oikeusjuttuja yrityksiä vastaan.

3) Em. syistä viherpesuun liittyvät oikeusjutut ja viranomaissanktiot ovat viime vuosina lisääntyneet nopealla tahdilla eri puolilla maailmaa. Näistä on myös uutisoitu paljon.

Kuluttajille on siis monelta suunnalta tehty selväksi, etteivät yritykset aina puhu totta esittäessään vastuullisuusväitteitä.

No entäs sitten, saattaa joku kysyä. Sitä sitten, että menetetty luottamus tulee yrityksille kalliiksi.

Viherpesun vaikutukset yritysten brändiin ja maineeseen ovat olleet suosittu akateemisen tutkimuksen aihe viime vuosikymmenen aikana. Tutkimuksissa on havaittu, että viherpesu rapauttaa kuluttajien tyytyväisyyttä yrityksen tuotteisiin ja luottamusta yritykseen ylipäätään. Kiinnostavaa kyllä, vaikuttaa siltä, että mielipiteet muuttuvat negatiivisemmiksi myös kuluttajilla, joita vastuullisuus ei sinänsä kiinnosta pätkääkään.

Aihehan on nyt Suomessa erittäin ajankohtainen, koska viimeistään ensi maaliskuussa Suomen lainsäädäntöön tulee aiempaa tarkemmin määritelty viherpesukielto. Tärkein muutos aiempaan on, että yritys ei saa väittää tuotteitaan tai palvelujaan vähäpäästöisiksi, hiilineutraaleiksi tai hiilinegatiivisiksi sillä perusteella, että on käyttänyt päästökompensaatiota.

Nyt alkaa siis olla viimeiset hetket hoitaa yrityksen markkinointisisällöt kuntoon, jotta ei aiheuta bisnekselleen vahinkoa viherpesemällä.

Tutustu Will & Wayn viherpesusivustoon, lataa Viherpesun torjujan pikaopas, tai ota yhteyttä, niin hoidetaan yhdessä asiat kuntoon.

Kuva: Artem Beliaikin / Unsplash