Ennen kesälomia seurattiin hämmentävää näytelmää viherpesulainsäädäntöön liittyen, kun lainsäädäntöprosessissa aivan viime metreillä olleet viherväittämädirektiiviä koskevat neuvottelut jumittuivat europarlamentin oikeiston ja äärioikeiston venkoilun vuoksi.
Missä mennään nyt? Onko viherpesukielto siis peruttu? No ei suinkaan!
1) Harhaanjohtava markkinointi – siis myös viherpesu – on kielletty ihan voimassaolevassa kuluttajansuojalainsäädännössä, myös Suomen kuluttajansuojalaissa.
2) Suomen kuluttaja-asiamies on nykyisen lainsäädännön nojalla antanut lukuisille yrityksille huomautuksia viherpesusta. EU:n kilpailu- ja kuluttajansuojaviranomaiset ovat myös viime vuosina ottaneet viherpesun erityishuomion kohteeksi ja alkaneet tehdä tiiviimmin yhteistyötä. Esimerkiksi kiinalainen ultrapikamuotiyritys Shein sai vastikään miljoonan euron sakot viherpesusta Italian kilpailuviranomaiselta.
3) Viime vuonna hyväksyttiin vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivi, joka täsmentää olemassa olevaa kuluttajansuojalainsäädäntöä spesifillä viherpesukiellolla. Direktiivissä linjataan kuusi kiellettyä viherpesukäytäntöä. Näistä kuitenkin suurinta osaa on jo käytännön tasolla sovellettu EU-maissa useamman vuoden ajan. Direktiivi pitää panna täytäntöön kansallisessa lainsäädännössä ensi vuoden maaliskuuhun mennessä.
4) Viherväittämädirektiivin (Green Claims) oli määrä täydentää vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiiviä asettamalla säännöt sille, millä edellytyksillä yritykset voivat esittää ympäristöväitteitä kuluttajamarkkinoinnissa.
Säännöt pohjautuvat vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivin kieltoihin. Esimerkiksi, kun vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivi kieltää esittämästä yleisiä ympäristöväitteitä, joita ei ole perusteltu faktoilla, viherväittämädirektiivi määrittelee, minkälaiset perustelut ovat riittävät.
5) Eli, viherpesu on kiellettyä, kielto tarkentuu ensi keväänä, ja kiellon valvonta on tiukentunut. Mutta koska ympäristöväittämien käyttöä koskevat säännöt ovat jääneet poliittisen pelin limboon roikkumaan, yritykset joutuvat käyttämään enemmän omaa harkintaa sen suhteen, kuinka perinpohjaisesti perustelevat kuluttajamarkkinoinnissa käyttämänsä ympäristöväitteet. Viime kädessä perustelujen riittävyyden ratkaisee kuluttaja-asiamies tai markkinaoikeus.
6) Jos haluaa kuluttajamarkkinoinnissa nostaa esiin ympäristövastuullisuutta, mutta ei halua ottaa turhia riskejä, nyt on korkea aika perata läpi ja päivittää markkinointisisällöt sekä laatia sisäiset ohjeistukset ympäristöväitteiden käytöstä. Will&Way auttaa mielellään! Lue lisää palveluistamme tai lataa päivitetty viherpesun torjujan pikaopas
Kuva: Tengyart / Unsplash