Siirry sisältöön

Vastuullisuuspainetta viranomaisilta, vakuutusalalta

Vaikka viime aikoina on usein tuntunut siltä, että vastuullisuudessa kaikki menee tällä hetkellä takapakkia, tosiasiassa kyllä myös edistystä tapahtuu.

Painetta vastuullisempaan toimintatapaan tulee muun muassa viranomaisilta ja rahoitusalalta. Tässä muutama tuore tapaus maailmalta:

1. Isossa-Britanniassa paikallinen mainontaa valvova viranomainen on hyllyttänyt Niken, Lacosten ja Superdryn mainoskampanjat, joiden katsoi esittävän harhaanjohtavia vastuullisuusväitteitä. Kaikki kolme brändiä olivat käyttäneet Google-mainoksissaan ylimalkaisia vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen viittaavia termejä vailla faktapohjaisia perusteluja. Viranomaisen perustelut olivat hyvin samankaltaisia kuin esimerkiksi Suomen kuluttaja-asiamiehen perustelut vastaavissa tapauksissa.

2. Brittiläinen vakuutusyhtiö QBE Insurance on asettanut öljy- ja kaasualalla toimiville yrityksille ilmastokriteereitä, jotka yritysten tulee täyttää saadakseen vakuutuksen. Uudet kriteerit tulevat voimaan ensi vuoden alusta. Vakuutusyhtiön pörssikurssi nousi uutisen myötä.

3. Milanon syyttäjänvirasto epäilee 13 luksusbrändin (mm. Gucci, Prada, Versace, Yves Saint Laurent, Givenchy, Dolce & Gabbana) käyttäneen alihankkijoita, joiden on todettu hyväksikäyttäneen kiinalaisia työntekijöitä. Kyseisten brändien laukkuja ja lompakoita oli löydetty alihankkijan tehtailta tutkinnan yhteydessä. Yrityksiä ei vielä virallisesti syytetä, mutta niiltä on vaadittu toimittamaan tietoja alihankinnastaan. Italian lainsäädännön mukaan yritys voi joutua vastuuseen alihankkijansa väärinkäytöksistä.

Miksi nämä ovat hyviä uutisia? Sehän ei tietenkään ole hyvä, että luksusmerkit käyttävät rikollisia alihankkijoita. Sen sijaan se on hyvä, että viranomaiset puuttuvat nyt topakasti tällaiseen toimintaan. Jos yrityksissä ei muuten motivoiduta toimimaan oikein, kiinni jäämisen riski sentään toivottavasti motivoi.

Kuva: Arno Senoner / Unsplash