Raakkutuho on nostanut jälleen keskusteluun, voisiko luontokadon torjumista tehostaa...
Hybridiautojen päästöt, kompensaatioskandaali ja muita vastuullisuusuutisia
Tuntuuko siltä, että vastuullisuusuutiset ovat viime aikoina olleet masentavaa luettavaa? Se voi johtua siitä, että niin ne ovatkin. Tässä jälleen muutama ei niin kovin innostava uutinen maailmalta:
1. Hybridiautojen "ympäristöystävällisyys" on kupla
Ladattavat hybridiautot eivät oleellisesti vähennä liikenteen päästöjä, kertoo tuore raportti. European Federation for Transport and Environmentin selvityksen mukaan vuonna 2023 rekisteröityjen ladattavien hybridiautojen todelliset päästöt ovat lähes viisinkertaiset verrattuna valmistajien ilmoittamiin lukuihin. Ero johtuu ennen kaikkea siitä, että hybridiautoilla ajaessa käytetään polttomoottoria moninkertaisesti valmistajien arvioita enemmän. Ladattavien hybridien todelliset päästöt ovat samaa tasoa kuin polttomoottoriautojen.
2. Johtava päästökompensaatiokauppias keskellä skandaalia
Maailman suurin päästökompensaatioyksiköiden liikkeellelaskija Verra on myöntänyt, että Zimbabwessa toteutettu valtava metsänsuojeluhanke ei tuottanut ilmastohyötyjä. Hankkeeseen perustuvia päästökompensaatioita ovat käyttäneen muun muassa Wolksvagen, Nestle, Gucci ja McKinsey.
Kyseinen hanke oli maailman kolmanneksi käytetyin päästökompensaatiokohde, ja sen piti tuottaa lähes 22 miljoonan hiillidioksiditonnin päästövähennykset. Toistaiseksi on epäselvää, millä tavoin Verra aikoo kompensoida kompensaatiohankkeen kompensoimatta jääneet päästöt.
3. EU-kansalaiset haluavat yrityksiltä vastuuta
Noin kolme neljästä täysi-ikäisestä EU-maiden asukkaasta on sitä mieltä, että vähintään 250 henkeä työllistävien yritysten pitäisi olla vastuussa toimitusketjussaan tapahtuvista ympäristövahingoista ja ihmisoikeusloukkauksista. Näin kertoo Amnesty Internationalin ja Global Witnessin tilaama selvitys.
Kolme neljästä on myös sitä mieltä, että EU:n tulee pitää kiinni ympäristölainsäädännöstä jäsenmaissa, ja yli 60 % katsoo, että yritykset pitäisi lainsäädännöllä velvoittaa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään.
Kuten tiedämme, lainsäädännön suunta on EU:ssa tällä hetkellä varsin toisenlainen. Mielenkiintoista on, että kyselyyn vastanneista vain 23 % kertoi kuulleensa uutisia liittyen EU:n ympäristö- ja ilmastolainsäädäntöön kuluneen vuoden aikana.
4. Viherpesukielto etenee kansallisella tasolla
Jotain hyvääkin sentään. Vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivin toimeenpano etenee jäsenmaissa. Saksa on jo julkaissut direktiiviin perustuvan lakiesityksen. Toimeenpanon takaraja on 27.3.2026.
Kuva: Engin Akyurt / Unsplash