Isiäkin syrjitään nyt työpaikoilla

  • kesäkuuta 22, 2026

Isätkin kokevat nykyään työpaikoilla perhevapaisiin liittyvää syrjintää. Isien kuormitus ja uupuminen on lisääntynyt.

Kaksi Hesarin juttua viime viikoilta kertovat tylyä tarinaa.

Perhevapaauudistuksen yhtenä tavoitteena oli lisätä työelämän tasa-arvoa. Ja tavallaanhan se on onnistunutkin, mutta ei ihan toivotunlaisesti: miehet kohtaavat nyt samankaltaista syrjintää, johon naiset ovat joutuneet tottumaan jo iät ja ajat.

Työelämässä vallitsevat edelleen toimintatavat ja asenteet, joiden mukaan työlle pitää antaa kaikki.

Kun naiset saivat tapeltua itselleen oikeuden ja yleisen hyväksynnän tavoitella menestystä työuralla, heidän piti sopeutua tähän vaatimukseen. Samalla kuitenkin edelleen vaadittiin myös omistautumista kodille ja perheelle. Vanhemmuuden paineet jopa kasvoivat.

Nyt miehet näyttävät kohdanneen samat tuplavaatimukset: pitää omistautua työlle ja pitää omistautua perheelle. Ei ihme, että väsyttää.

Milloin oikein päästäisiin siihen, että elämässä voisi pyrkiä kohtuuteen ja tasapainoon? Ketä varten tällaista näännyttävää suorittamisen kulttuuria oikein ylläpidetään?

Ei tämä tällainen grindaaminen ole planeetankaan kannalta hyvä asia, sillä suorittamisen kulttuuriin liittyy olennaisesti myös kuluttamisen kulttuuri. Statusta ilmennetään kalliilla tavaroilla, harrastuksilla, autoilla ja lomamatkoilla. Mitä isommat tulot, sitä isompi hiilijalanjälki.

Mitä pitäisi tapahtua, että pystyisimme hidastamaan?

Kuva: Vitalii Khodzinskyi / Unsplash

Lisää aiheesta

Voisiko luontokatoa torjua markkinamekanismilla?

syyskuuta 3, 2024
Raakkutuho on nostanut jälleen keskusteluun, voisiko luontokadon torjumista tehostaa markkinamekanismilla samaan tapaan...

Nyt jos koskaan tarvitaan työtä vastuullisuuden eteen

marraskuuta 7, 2024
Vaikka USA:n presidentinvaalien tulos ei ollut täysin yllättävä, se iski silti ilmat pihalle. Somefiidini täyttyvät...

Omat johtamismokani, top 5

huhtikuuta 23, 2015
Kouluttamisen yksi perussäännöistä on, ettei koskaan pitäisi kertoa tai näyttää opiskelijoille, mitä EI pidä tai saa...
Opi perusasiat helposti ja nopeasti verkkokurssilla

VS-standardin mukainen vastuullisuus-
raportointi

Milloin yrityksen kannattaa raportoida vastuullisuudesta? Mitä asioita raportissa tulee kertoa? Minkälainen on hyvä vastuullisuusraportti? Verkkokurssilla opit tunnissa perusasiat
raportoinnista ja VS-standardista (ent. VSME).