Siirry sisältöön
Vastuullisuus liiketoiminnan kehittämisen tasolla

Kun kehitämme liiketoimintaa, kehitetään sitä vastuullisemmaksi

Tänä päivänä, kun yrityksessä suunnitellaan uusia tuotteita tai uusien markkinoiden valloittamista, ei vastuullisuutta voi eikä pidä sivuuttaa. Sääntely asettaa yhä tiukempia vaatimuksia tuotteiden ja toimitusketjujen vastuullisuudelle sekä sille, miten vastuullisuudesta viestitään. Mutta vastuullisuus tarjoaa myös valtavia mahdollisuuksia. Esimerkiksi kiertotalouden potentiaalista on nähty vasta pieni murto-osa.

Miten voimme auttaa teidän yritystänne menestymään vastuullisesti?
Ota yhteyttä, jutellaan!

Vastuullisuus liiketoiminnan
menestystekijäksi

Vastuullisuus on nykyisin monilla aloilla enemmän perusedellytys kuin erottautumistekijä. On myös oltava tarkkana, miten vastuullisuudesta viestii. Toisaalta tiukentuvat vastuullisuusvaatimukset avaavat myös paljon uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Maailmalla kaivataan parempia ratkaisuja, kestävämpiä materiaaleja ja menetelmiä ja kiertotalouteen pohjaavia palvelumalleja.

Tuotekehitys

Tuotekehitys on ratkaisevassa roolissa vastuullisessa liiketoiminnassa.

  • Pyrimmekö maksimoimaan vastuullisuuden uusien tuotteidemme koko elinkaaressa (materiaalit, tuotanto, energiankäyttö, kestävyys, korjattavuus, kierrätettävyys jne)?
  • Onko meillä vastuullisuuskriteerit uusille tuotteille?
  • Kehitämmekö vanhoja tuotteita vastuullisemmiksi?
  • Perustuuko liiketoimintamallimme jatkuvaan uusien tuoteversioiden tai mallistojen julkaisemiseen? Tuemmeko vanhojen tuotteiden käyttöä?
  • Onko meillä prosessit tuotteidemme tai niiden osien tai raaka-aineiden kierrätykselle? Kannustammeko asiakkaitamme kiertotalouteen?
Markkinoiden kehitys

Kansainvälisiin markkinoihin liittyvät vastuullisuusriskit ovat suomalaisyrityksille valitettavan tuttuja muun muassa naapurimaasta.

  • Millä tavoin arvioimme vastuullisuusriskejä, kun valmistelemme uusien markkinoiden avaamista?
  • Onko meillä vastuullisuuskriteerit markkinoille, joilla toimimme tai joita suunnittelemme avaavamme?
  • Minkälainen painoarvo vastuullisuudella on markkinoiden arvioinnissa?
  • Miten toimimme, jos markkinoilla, joilla toimimme, syntyy vastuullisuuden kannalta ongelmallinen tilanne?
Markkinointi ja viestintä

Vastuullisuushypen aika on ohi. Nyt yrityksiltä odotetaan eettisesti kestävää avointa vuorovaikutusta.

  • Miten huolehdimme, että markkinointimme ja viestintämme antaa todenmukaisen kuvan vastuullisuudestamme?
  • Onko viestintämme avointa ja läpinäkyvää? Pyrimmekö vuorovaikutukseen?
  • Tiedämmekö, mitkä ovat tärkeimmät sidosryhmämme ja pidämmekö heihin aktiivisesti yhteyttä? Ymmärrämmekö, miten toimintamme vaikuttaa heihin?
  • Onko meillä markkinoinnin ja viestinnän eettiset ohjeet? Millä tavoin niiden noudattamista valvotaan?
maria-lupan-zvNg9cKe4Gk-unsplash

Will & Wayn vastuullisuuspalvelut liiketoiminnan kehittämisen tueksi

  • Liiketoiminnan mahdollisuuksien analyysi
  • Kilpailija-analyysi
  • Sidosryhmäanalyysit, -haastattelut ja -kyselyt
  • ESG-riskianalyysi
  • Viherpesuriskien kartoitus
  • Vastuullisuuskoulutukset

Lue lisää Will & Wayn blogista


Otetaan yhdessä loikka kohti
vastuullisempaa liiketoimintaa